تغذیه¬ی انترال در منزل ( Home enteral nutrition )
تغذیه¬ی انترال در منزل، نوعی حمایت تغذیه¬ای می¬باشد که در حال پیشرفت است و باعث بهبود وضعیت تغذیه¬ی بیمار با هزینه¬ی پایین¬تر و کیفیت زندگی بهتر در کنار خانواده نسبت به تغذیه¬ی انترال در بیمارستان می شود. جامعه¬ی آمریکا برای تغذیه¬ی پرنترال و انترال (A.S.P.E.N) استانداردهایی برای پشتیبانی تخصصی تغذیه ارائه می¬دهد. برای مراقبت طولانی مدت (LTC) بیماران بستری با اختلال کالری یا دریافت مایعات و یا دستگاه گوارش، تغذیه¬ی روده¬ای از طریق استفاده از یک لوله¬ی تغذیه ای ، یک گزینه¬ی مهم است. تغذیه¬ی انترال به ارسال مواد مغذی کامل، حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، آب، مواد معدنی و ویتامین¬ها، به طور مستقیم به معده، روده¬ی اثنی اعشر (دوازدهه) و یا ژژونوم اشاره دارد. تغذیه روده ای ، نقش مهمی در مدیریت بیماران با دریافت کم ،اختلال در بلع یا اختلال روده ، بازی می¬کند.

انتخاب بیمار
تغذیه¬ی انترال در خانه باید برای بیماران دچار سوء تغذیه و یا در معرض خطر سوء تغذیه که دارای دستگاه گوارش عملکردی هستند اما قادر به حفظ دریافت کافی یا ایمن از طریق اورال نیستند در نظر گرفته شود. تغذیه انترال اغلب برای کودکان و همچنین برای بزرگسالان استفاده می¬گردد. کودکان ممکن است نیاز به استفاده از تغذیه¬ی انترال برای طیف گسترده¬ای از شرایط، مانند سوء تغذیه، افزایش انرژی مورد نیاز (فیبروز سیستیک) برای اختلالات متابولیک ، همچنین برای کودکان با اختلالات عصبی و عضلانی، داشته باشند.
تغذیه¬ی روده¬ای به طور ویژه برای افراد زیر مفید می¬باشد :

 • بیماران بدحال، تغذیه¬ی انترال میزان عفونت و مرگ و میر را کاهش می¬دهد.
 • بیماران پس از عمل جراحی با محدودیت دریافت اورال (دهانی).
 • عوارض و طول مدت بستری با تغذیه¬ی روده¬ای در مراحل اولیه کاهش می یابد پس از عمل جراحی انتخابی دستگاه گوارش جراحی سرطان دستگاه گوارش.
 • تغذیه پس از پیلور اولیه Early post-pyloric feeding (duodenal or jejunal) (اثنی عشر و یا ژژنوم) مفید است، اگر چه عملکرد معده و کولون بعد از عمل دچار اختلال می¬گردد، عملکرد روده¬ی کوچک اغلب طبیعی است. تغذیه معمولا پس از 1-5 روز صورت می¬گیرد.
 • تغذیه¬ی انترال در بیماران مبتلا به پانکراتیت شدید ورم التهاب و بروز عفونت را کاهش می¬دهد.
 • تغذیه آرام تغذیه¬ی روده¬ای ممکن است در ترکیب با تغذیه¬ی وریدی برای حفظ عملکرد روده و کاهش کلستاز مفید باشد.

دسترسی
دسترسی کوتاه مدت معمولا با استفاده از لوله¬های نازوگستریک (NG) و یا ( (NJ نازوژژونال به میزان تغذیه¬ی مداوم اولیه حدود 30 میلی در ساعت می¬باشد. گاستروتومی آندوسکوپی از راه پوست (PEG) یا ژژنوستومی باید اگر تغذیه برای بیش از یک ماه برنامه¬ریزی شده باشد در نظر گرفته شود.
غذاهای مختلف به صورت پودر و یا مایع با بسته¬بندی های مناسب به طور کامل در بازار موجود است:
غذاهای روده¬ای استاندارد :
شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، آب، الکترولیت¬ها، ویتامین¬ها و عناصر کمیاب و فیبر مورد نیاز برای یک بیمار است.
غذاهای پیش هضم شده :
شامل نیتروژن به عنوان پپتیدهای کوتاه یا اسیدهای آمینه¬ی آزاد است و با هدف بهبود جذب مواد غذایی در صورت وجود نارسایی لوزالمعده یا بیماری التهابی روده می¬باشد.